آشپزی،دسر،سفره آرایی
آشپزی،دسر،سفره آرایی

آشپزی،دسر،سفره آرایی

دلمه کلم قالبى :

دلمه کلم قالبى :


مواد لازم براى دو عدد دلمه قالبى : برنج دو پیمانه، گوشت چرخکرده سیصد گرم، لپه یک پیمانه، رب گوجه سه قاشق غذاخورى سر پر، پیاز نگینى خرد شده ده قاشق غذاخورى، روغن زیتون به میزان لازم، ادویه شامل زردچوبه، دارچین، نمک، فلفل سیاه، سبزى خشک شامل یک قاشق غذاخورى سر پر نعنا و مرزه، سه قاشق غذاخورى شوید، شش قاشق غذاخورى ترخون ( مى توانید از سبزى تازه جایگزین کنید و همچنین ریحان، گشنیز و تره نیز اضافه کنید )، یک عدد کلم بزرگ، چهل گرم کره، دو لیوان آبجوش، زعفران دمکرده و سکنجبین به میزان دلخواه، ده عدد هل، دو قاشق غذاخورى گلاب، دو عدد قابلمه کوچک.
ابتدا لپه را آبپز کرده تا حدى که پخته اما له نشود، سپس برنج را همراه کمى نمک جوشانده و آبکش کرده و با لپه و سبزیجات خشک مخلوط مى کنیم.
پیازهاى نگینى را در کمى روغن زیتون تفت داده تا سرخ شوند، گوشت و ادویه ها را اضافه کرده، مثل مایه ماکارونى گوشت را آماده مى کنیم، وقتى کاملاً پخت نمک و رب را اضافه مى کنیم و با مواد برنجى مخلوط مى کنیم.
برگهاى کلم را جدا کرده، قسمت سفید و سفت برگها را مثلثى شکل برش زده و جدا مى کنیم، برگها را بسته به ضخامتشان براى چند دقیقه در آبجوش قرار مى دهیم، پس از کمى نرم شدن آبکش کرده، داخل هر قابلمه را با بیست گرم کره چرب کرده و تمام اطراف قابلمه را با برگها مى پوشانیم به صورتى که برگها از سر قابلمه بیرون باشند، سپس داخل قابلمه را از مواد پر کرده و یک برگ روى مواد گذاشته و بقیه برگها را رویش بر مى گردانیم.
در آخر کمى زعفران دمکرده، یک لیوان سر خالى آبجوش، یک قاشق غذاخورى گلاب و سکنجبین بسته به میزان شیرینى که مورد نظر بوده روى مواد ریخته، پنج دانه هل را نیز شکسته و روى آن مى چینیم و با شعله کم مى پزیم. بعد از پخت دانه هاى هل را برداشته و دلمه را در ظرف بر مى گردانیم. نوش جان.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.